Vragen over autoverkeer in de binnenstad

In een bericht op de facebookpagina van het collectief “Zo Goes” (dd. 24-06-2020, 14:00 uur, https://www.facebook.com/317319898850698/posts/671913760057975/?d=n) wordt de bezoeker van de pagina gevraagd naar waar hun voorkeur naar uitgaat: een autoluwe binnenstad ja of nee.

In dat artikel valt te lezen dat, volgens de auteur, diverse ondernemers in de binnenstad klachten hebben over het autoverkeer in de stad. Aangegeven wordt dat deze ondernemers vraagtekens hebben bij bestelbusjes of auto’s die regelmatig, volgens het artikel, nog na 11:00 uur door de binnenstad rijden. Ook wordt een gevaarlijke situatie aangehaald van een auto die bijna een terras op rijdt. De Grote Markt is immers altijd toegankelijk voor verkeer, behalve op marktdagen.

Over deze situatie en de berichten hebben wij schriftelijke vragen gesteld, zie bijlage.

Na het indienen van onze vragen kwam het college met verregaande maatregelen in de binnenstad: https://www.internetbode.nl/regio/beveland/318097/goes-maakt-binnenstad-autoluw-om-voetgangers-de-ruimte-te-geven

Wij zijn blij met deze maatregelen, omdat op deze manier het winkelende publiek zo alle ruimte krijgt, de Coronaregels beter nageleefd kunnen worden en daarnaast de sfeer en leefbaarheid op de Grote Markt wordt verbeterd. Wat ons betreft blijven deze straten ook autoluw.

De keus om parkeerterrein De Dam af te sluiten is prima. De onveilige situatie die ontstaat door de vele auto’s die daar veel rondjes rijden omdat er geen plek meer is wordt zo aangepakt. Ook wordt vaak tegen de regels in geparkeerd langs de Dam zelf.

Wellicht kan gekeken worden om dit parkeerterrein geschikt en alleen toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten en/of elektrische auto’s.

Gepubliceerd op 29-06-2020 - Laatst gewijzigd op 09-07-2020