donderdag 9 juli 2020

Schriftelijke vragen over autoverkeer in de binnenstad

In een bericht op de facebookpagina van het collectief “Zo Goes” (dd. 24-06-2020, 14:00 uur, https://www.facebook.com/317319898850698/posts/671913760057975/?d=n) wordt de bezoeker van de pagina gevraagd naar waar hun voorkeur naar uitgaat: een autoluwe binnenstad ja of nee.

In dat artikel valt te lezen dat, volgens de auteur, diverse ondernemers in de binnenstad klachten hebben over het autoverkeer in de stad. Aangegeven wordt dat deze ondernemers vraagtekens hebben bij bestelbusjes of auto’s die regelmatig, volgens het artikel, nog na 11:00 uur door de binnenstad rijden. Ook wordt een gevaarlijke situatie aangehaald van een auto die bijna een terras op rijdt. De Grote Markt is immers altijd toegankelijk voor verkeer, behalve op marktdagen.

Wij zijn benieuwd of de genoemde klachten ook bekend zijn bij de gemeente, of al eens gesproken is over het autovrij maken van de Grote Markt. Zeker nu met de grotere terrassen door de Coronamaatregelen vinden wij het veiliger wanneer de Grote Markt in elk geval tussen 11:00 en 17:00 uur autovrij is.

Hierover hebben wij op maandag 29 juni schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.

Na het indienen van onze vragen kwam het college vandaag met verregaande maatregelen in de binnenstad: https://www.internetbode.nl/regio/beveland/318097/goes-maakt-binnenstad-autoluw-om-voetgangers-de-ruimte-te-geven.

Wij zijn blij met deze maatregelen, omdat op deze manier het winkelende publiek zo alle ruimte krijgt, de Coronaregels beter nageleefd kunnen worden en daarnaast de sfeer en leefbaarheid op de Grote Markt wordt verbeterd. Wat ons betreft blijven deze straten ook autoluw.

De keus om parkeerterrein De Dam af te sluiten is prima. De onveilige situatie die ontstaat door de vele auto’s die daar veel rondjes rijden omdat er geen plek meer is wordt zo aangepakt. Ook wordt vaak tegen de regels in geparkeerd langs de Dam zelf.

Wellicht kan gekeken worden om dit parkeerterrein geschikt en alleen toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten en/of elektrische auto’s.