woensdag 26 februari 2020

Vuurwerk is een mooie traditie. Toch?

We gaan er vanuit dat iedereen zelf verantwoordelijk is. Dat iedereen weet hoe vuurwerk veilig moet worden afgestoken en dat alles altijd netjes wordt opgeruimd.

Hoeveel wij ook vinden dat we moeten uitgaan van de eigen kracht van mensen, er zijn ook mensen die last hebben van vuurwerk; die schrikken van de knallen, mensen die met letsel in het ziekenhuis belanden, hulpverleners die aangevallen worden terwijl ze iemand proberen te verzorgen. Deze mensen zijn niet meer vrij om te gaan waar ze willen en te doen wat ze willen. Zij worden beperkt of erger nog; beschadigd. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een feest als Oud&Nieuw.

GroenLinks diende met de SP tijdens de raadsvergadering van donderdag 20 februari een motie in, om vuurwerk in Goes in zijn geheel te verbieden en te vervangen door een centraal georganiseerde vuurshow. Op dit moment is er landelijk al wetgeving in de maak die, als het wordt aangenomen, vuurpijlen en knalvuurwerk verbied. Wij vinden het verstandig om eerst deze nieuwe wetgeving in te voeren en te kijken wat de effecten hiervan zijn. Daarom zijn wij op dit moment geen voorstander van de motie van GL en SP.

Maar stel dat een algeheel verbod er toch een keer gaat komen en er worden op centrale plekken in Goes vuurwerkshows georganiseerd, waar zouden die shows dan georganiseerd kunnen worden?

Zou jij naar zo’n vuurwerkshow gaan?

Laat je reactie achter op onze facebookpagina