dinsdag 14 mei 2019

Zwerfvuil opruimactie

Zaterdag 25 mei gingen we met bijna de hele steunfractie de straat op om zwerfvuil op te ruimen. We hebben deze actie opgezet in samenwerking met Milieu Educatie Centrum De Bevelanden, die het opruimmateriaal verzorgde.

We zijn gestart bij het parkeerterrein van de Stoomtrein Goes Borsele. De route ging via de Ploegweg richting Poelbos, Hotel Goes, Poel 1 en weer terug naar het terrein van de stoomtrein.

In totaal hebben we ruim 5kg zwerfvuil opgeruimd in 3 uur tijd. De inhoud varieerde van sigarettenpeuken tot een grote big bag, waarschijnlijk zand in had gezeten, die we aantroffen in de berm van de Ploegweg.

Opvallend veel zwerfvuil ligt op en naast (school)fietsroutes van en naar ’s-Heer Hendrikskinderen en ’s-Heer Arendskerke.Tot in het Poelbos zijn verder bekers en rietjes te vinden van McDonalds en het nieuwe Burger King. Verder worden er veel blikjes weggegooid tot in het hoge gras en bijvoorbeeld op de taluds van de fietstunnel onder de A256. Door het hoogteverschil is dat voor de voorbijganger daar niet meer zichtbaar. De grootste vindplek van zwerfafval was toch wel het parkeerterrein met bijbehorende picknicktafel bij het Poelbos. Ondanks de aanwezige (misschien slecht opvallende) afvalbak lag daar heel veel afval op de grond.

Verder moet nog eens gekeken worden naar het maaibeleid op en rond bekende zwerfvuillocaties. Door met een grote maaier door het gras te gaan, wordt ook het zwerfplastic tot kleine stukjes vermalen en is het zo goed als niet meer op te ruimen. Misschien zijn daar oplossingen voor te bedenken die het grote zwerfvuil eerst eruit filteren voordat het gras wordt gekortwiekt.

Onze opruimactie was voor ons een succes, zeker voor herhaling vatbaar!