zondag 2 april 2017

D66 Goes hekelt ongeremde belastingverhogingen

In een open brief aan de inwoners van Goes uit de fractievoorzitter van D66 Goes, Pieter Romijn, zijn ongenoegen over de belastingverhogingen.

Na 15 jaar heeft de gemeente Goes de Hondenbelasting opnieuw ingevoerd. Dit is gedaan om een deel van het miljoenentekort bij de gemeente te dichten. D66 vindt het onterecht, dat slechts een deel van de Goese bevolking moet opdraaien voor de tekorten. Het College van Burgemeester en Wethouders mag het volgens de wet, maar het blijft onredelijk.

Bovendien ontkent het College de maatschappelijke effecten. Veel mensen waren juist gewend om de uitwerpselen van hun hond op te ruimen. De motivatie zal ten gevolge van de Hondenbelasting zeker minder worden. Voorts zijn honden vaak een gezelschapsdier voor alleenstaanden. Eenzaamheid zal dus vaker gaan voorkomen als het hondje wordt weggedaan.

Ook over de verhoging van de Rioolbelasting is de fractievoorzitter niet te spreken. Ergens in Nederland had een gemeente bedacht om ook de uitgaven van het straatvegen, de onkruidbestrijding en de BTW aan de rioolkosten toe te voegen. De gemeente Goes heeft deze bedenkelijke truc overgenomen om de rioolheffingen rigoureus te verhogen.

De open brief wordt afgesloten met een toelichting op de tegenstem van D66 op de Begroting 2017. “Overal worden wel eens fouten gemaakt, maar dan hoort de organisatie maatregelen te nemen om erger te voorkomen. De coalitiepartijen CDA/VVD/SGP/CU dekken deze fouten echter toe en beschermen kost wat kost hun wethouders. Wij vinden, dat de controlerende taak van de gemeenteraad daarmee is ondergraven. Van de meeste oppositiepartijen klonk een soortgelijk geluid,” aldus Pieter Romijn.

Lees de hele brief …